Att vara handledare
Att handleda en lärling är lika mycket en viktig och ansvarsfull uppgift som en spännande och utvecklande utmaning. Men att hjälpa en person på sin lärlingsresa från nybörjare till yrkesarbetare är också en uppgift som den som handleder kan behöva få stöd, uppmuntran och hjälp med.
Olika typer av lärling, samma uppdrag som handledare
Oavsett om den som ska handledas är en apl-elev (ungdom från en gymnasieskola), gymnasial lärling (ungdom som kommer från en gymnasieskola och är mer än 50 % av sin skoltid på en arbetsplats) eller företagslärling som gör sin färdigutbildningstid på ert företag så är det viktigt att som handledare vara förberedd inför uppdraget.
Överföring av både kunskap och värderingar
Du som är handledare för en elev eller lärling kommer inte bara att få en arbetskamrat och hjälp med att utföra arbetet. Du kommer att möta en individ som du helt eller delvis lär upp och för vilken du kommer att vara en förebild. Du kommer att påverka din lärling i allt från valet av verktyg till att överföra dina värderingar i områden som att vara byggnadsarbetare till övriga människor i, på och omkring arbetet.
Ett utvecklande uppdrag
Det är inte bara din lärling som lär sig, det är även utvecklande för dig som person att ha en lärling. Detta genom att du måste kunna beskriva varför man utför byggmomenten enligt givna regler, sånt som du själv kanske aldrig tänkt på, utan bara gjort. Samt att du lär känna en helt ny individ och är med och utvecklar den som person.
Arbetsuppgifter i BYNs system
Som handledare har du i BYNs system befogenhet att godkänna rapporter i e-boken (Mina sidor) eller timmar (BYN 2.0) för de lärlingar som är kopplade till dig.
Vem kan vara handledare?
Handledaren behöver ha ett yrkesbevis inom yrket lärlingen ska anställas i, och får handleda maximalt tre lärlingar totalt. För ställningsbyggare gäller maximalt en lärling under grundutbildning eller tre under kvalificeringstid. Undantag (dispens) från yrkesbevis eller antal lärlingar kan ges av BYN regionen.